Arkiv för februari, 2011

Sammanfattning vecka 2

Publicerat: 28 februari, 2011 i Hälsa, itrimresan, Mat, Motion, Träning
Etiketter:, , , , ,

Då har vecka 2 också passerat och jag tycker det fungerat kanon. Haft lite lång tid mellan måltiderna torsdag och lördag och då blir man rejält hungrig. Det kräver lite förändring att äta med 3-4 timmars mellanrum mot tidigare då det var betydligt längre mellan frukost och lunch främst.

Veckan som gick blev det följande utfall:

  • Pulspass 2 per vecka – avklarat.
  • Steg, minst 7500 steg per dag – snittade 10070 steg-
  • Måltidsordning – långt mellan måltiderna två dagar men godkänt.
  • Vatten, minst 2,5 liter per dag – fixat.
  • Planering – klarat.

En mycket bra vecka sammanfattningsvis och i morgon är det dags för första vägningen sedan start. Blir riktigt spännande för jag har verkligen ingen aning.

Med lite kryddning i sopporna har de nästan blivit goda.

Annonser

Motion vecka 2

Publicerat: 26 februari, 2011 i itrimresan, Motion, Träning
Etiketter:, ,

Vecka 2 och jag ska köra 2,5 varv i cirkeln, var nere och körde onsdag och fredag. Gick bra att köra 2,5 varv så nästa vecka ska det bli tre varv. Rätt skönt efter man tränat faktiskt.

Stegen fungerar finfint, ligger en bra bit över 7500 varje dag.

Tips första veckan

Publicerat: 22 februari, 2011 i itrimresan, Mat, Tips
Etiketter:,

Gick ju faktiskt rätt lätt för mig att få till nästan allt hela första veckan så jag tänkte dela med mig av lite tips.

  • Var motiverad till tusen när man startar programmet.
  • Planera allt; när måltiderna ska ske, vad man ska äta, hur man ska få i sig allt vatten över hela dagen, när man ska promenera extra, när man ska träna och håll sen planeringen.
  • Om man inte gillar måltiderna, testa att krydda med färsk vitlök, ingefära, pepparrot eller örter. Undvik salt och kryddblandningar.
  • Om man missar någon del en dag som tex vatten, fokusera på att fixa resten och tänk på de saker som gick bra.
  • Fråga på itrim om allt man undrar, de svarar mer än gärna på alla frågor och hjälper glatt till.
  • Ha stöd hemma och/eller på jobbet/umgängeskretsen så blir det lättare och man blir extra sporrad.

Summering första veckan

Publicerat: 21 februari, 2011 i itrimresan
Etiketter:, , ,

Då har första itrim-veckan passerat, var lättare än jag trott faktiskt. Känns riktigt bra i kroppen och det svåra med att dricka massa vatten har fungerat nästan varje dag.

Summering vecka 1:

  • 2 pulspass per vecka – avklarat
  • 7500 steg/dag i snitt – snittade 9731 och var över 7500 alla dagar utom en
  • fyra måltider/dag med 3-4 timmars mellanrum – avklarat
  • 2,5 liter vatten/dag – alla dagar utom en fixade
  • Planering – alla dagar utom en klarade

En mycket bra start på min itrimresa!

Första helgen

Publicerat: 20 februari, 2011 i itrimresan, Mat, Motion, Tips
Etiketter:, ,

Planering, planering, planering. Vore bra att tänka på det…

Lördagen ägnades åt IKEA och grabben skulle skjutsas till och från kalas. Jag kom ihåg att ta vatten och en påsa shake med mig, jag kom inte ihåg att jag skulle dricka massa vatten under dagen också. Bommade planeringen och vattnet, men fick ihop 13404 steg å andra sidan. Man får lyfta de bra sakerna!

Eftersom jag gått så mycket hittills i veckan så ägnade jag söndagen åt att slöa rejält och ta igen mig och gick bara strax över 6000 steg, men har ju plus sedan tidigare.

Första helgen gick relativt bra och den värsta hungern släppte redan i torsdags, nu rullar det bara på med VLCD-påsarna. Köpte ytterligare två smaker i fredags, kycklingsoppa och skogsbär-shake. Rätt skönt att kunna variera med fyra olika smaker när man ska äta fyra måltider per dag.

-Ett viktminskningsprogram i tre faser som löper över två år.

Fas 1: Viktminskning

Fas 1 varar i tolv veckor, och är specifikt avsedd att åstadkomma viktminskning. Programmet är nu främst fokuserat på att bryta gamla matvanor. Man träffas i grupp varannan vecka. I samråd med sin hälsorådgivare, och med utgångspunkt från viktstatus, rekommenderas kunderna ett av tre vägval (matsedlar).

Snabbt: Man äter enbart måltidsersättning under 6-10 veckor, vilket ger ca 12-18 kg viktminskning.

Varierat: Man äter en kombination av måltidsersättning och vanlig men fettsnål/fiberrik mat, vilket ger 8-12 kg viktminskning.

Handfast – minus: Man äter vanlig men fettsnål/fiberrik mat, vilket ger 4-8 kg viktminskning.

Itrim har ett eget, kvalitetssäkrat sortiment måltidsersättningar, vilka är godkända av Livsmedelsverket. När det kommer till vanlig mat rekommenderar vi fettsnål och fiberrik mat, så att kaloriinnehållet blir lågt.

Fas 2: Förbättring

Efter de första tolv veckorna går man in i nästa fas –  Förbättringsfasen – som håller på resterande del av första året. Nu får man hjälp med att bygga upp nya sunda och realistiska mat- och motionsvanor. Basen är densamma som förut, gruppföreläsningar varannan vecka samt individuell handledning och uppföljning.

Fas 3: Stabilisering

Andra året går man Stabiliseringsprogrammet, vilket utgör fas 3. Tio jämt spridda gruppföreläsningar samt fortsatt individuell handledning hjälper en att hålla målvikten, genom att bygga upp stabilitet kring nya mat- och motionsvanor, som förhoppningsvis kan bibehållas livslångt.

Motion

Under hela programmets gång kommer man till itrim 2-3 ggr per vecka för motion. De har en egen motionsanläggning som är speciellt utformad för att enkelt och säkert öka ens kondition och styrka. Ett motionspass tar cirka 30 minuter.

Individuella planer

Alla får en individuellt anpassad handlingsplan. Tillsammans med sin hälsorådgivare genomför man en inledande hälsoanalys och ett flertal regelbundna hälsouppföljningar i syfte att sätta upp mål och kontinuerligt följa upp dessa. Under hälsoanalysen diskuteras även lämplig matsedel för ens inledande viktminskning. Hälsouppföljningarna innefattar överviktshistorik, mat- och motionsvanor, kroppsmätningar (vikt, midja och fettprocent), blodtryck, samt självskattad hälsa.

Olika kundnivåer


Viktminskning Guld 

Passar dig som vill ha det bästa, som kanske har provat ”allt” tidigare och nu vill ha all motivation och allt stöd du kan få. I Guldprogrammet får du hälsouppföljningar/motivationssamtal månadsvis (10 st), med din Hälsorådgivare.

Viktminskning Silver 

Passar de allra flesta och är Itrims vanligaste erbjudande. Programmet inkluderar totalt sex individuella hälsouppföljningar/motivationssamtal per år.

Viktminskning Brons 

Passar dig som är motiverad till tusen och klarar dig själv när du väl är igång. Inkluderar tre individuella hälsouppföljningar per år.

Viktminskning 24 

Passar dig som vill ha hela Itrimprogrammet till lägsta pris. Välj Guld, Silver eller Bronsprogrammet och skriv avtal för 24 månader direkt.

Motionsdags gånger 2!

Publicerat: 19 februari, 2011 i itrimresan, Motion, Träning
Etiketter:, ,

På torsdagen gick jag ner till itrim för att köra cirkelträning och för att inte ta ut mig alldeles eller skada mig hade jag bestämt mig för att köra bara 2 varv första veckan, 2,5 varv andra veckan och från vecka 3 köra fullt med tre varv per gång. Det gick så bra att jag passade på att träna även på fredagen så hade jag fullt min träningskvot innan helgen! Jag var rätt slut efteråt men samtidigt rätt skönt att ha tränat.

Insåg efter halva första veckan att jag nästan snittade 10000 steg istället för 7500, men då ansträngde jag mig också att gå på lunchen, ta längre rundor med hunden och röra mig mera under jobbet. Känns helt rätt det här!

Hälsospår

Publicerat: 18 februari, 2011 i Hälsa, Motion
Etiketter:, ,

Det finns många sätt att mäta sin hälsa på, ett av dem är att gå ett hälsospår på tid och jämföra den tiden under sin ålder med ett värde. Hälsospåret är 850 meter och när jag nu gått det konstaterade jag att jag inte har någon kondis.

24 fick jag och det är uselt, har man mindre än 20 är man nästan helt rörelsehindrad…

Min start

Publicerat: 17 februari, 2011 i itrimresan, Mat, Motion, Träning
Etiketter:, , , , , , , , ,

Jag hade bestämt mig, jag hade ett mål som jag ska nå. Vad är det då som krävs av mig för att nå dit? Vi kom gemensamt fram till följande saker:

  • Minst 7500 steg per dag (i snitt över en vecka)
  • 2 pulspass på itrim i veckan
  • Köra viktminskningsprogram snabb (LCD) med rivstart (VLCD) de tre första veckorna
  • Äta 4 gånger per dag med 3-4 timmars mellanrum
  • Dricka 2,5 liter vatten per dag och ytterligare en liter de dagar jag tränar
  • Planera! Planera så jag kan ta mina måltider, dricka mitt vatten, ta mina steg och köra min träning

Jag var hos rådgivaren innan lunch på månadgen och skulle starta gruppträffarna på tisdagen så min tanke var först att jag skulle starta med programmet på tisdagen. När jag var färdig hos hälsorådgivaren kände jag dock att det var lika bra att dra igång med det samma. Eftersom jag ätit normal frukost tog jag en chokladshake till lunch och en tomatsoppa till middag och kände att det var skönt att vara igång, men undrade samtidigt hur jag skulle orka fungera med bara 600 kcal/dag. Fick fyra prov-påsar med VLCD-produkter när jag registrerade mig och köpte en låda tomatsoppa och en låda chockladshake med mig hem så jag skulle kunna starta utan att behöva tänka på maten.

Här visste jag inte hur många steg jag tog innan jag började på itrim så vi gissade på 6500 då jag haft det för ett år sedan och la till så jag skulle iaf nå 7500 steg per dag.

Första gruppträffen

Publicerat: 15 februari, 2011 i itrimresan
Etiketter:, , , ,

Dagen efter att jag träffat min rådgivare så var det dags med start av gruppträff så det var lika bra att hänga på direkt, varför vänta nu när man är både motiverad och fokuserad, lika bra att bli lite inspirerad på en gång!

Första träffen diskuterade vi lite varför vi valt att böjrja, varför man trodde var orsaken till övervikten, hur man ska förhålla sig till omgivningen när man nu börjat, vilka förväntningar man har på itrim och vilka svårigheter man själv kommer att ställas inför på resans gång.